پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 بهمن 1400 - 16:09

فضا سازی برای انفعال تیم هسته ای ایران در مذاکرات

دست خالی غربی‌ها برای مذاکره و دست پُر ایران برسر میز مذاکرات، علت اصلی این ماجراست این مطلب کوتاه تلاش دارد فهرست‌وار به‌ این فضاسازی‌های اخیر رسانه ای دشمن بپردازد.
کد خبر : 10858

پایگاه رهنما :

مرحله اول دور هشتم مذاکرات وین  به پایان رسید و تیم های مذکره کننده کشورهای 1+4 برای گفتگو و رایزنی به کشورهای خود بازگشتند و از روز دوشنبه 27 دی ماه مجددا به وین رفتند تا مذاکرات را ادامه دهند . از روز اول مذاکرات دولت سیزدهم با ۴+۱ معلوم بود که غربی‌های حساب ویژه‌ای روی فضاسازی‌های رسانه‌ای بازکرده‌اند. دست خالی غربی‌ها برای مذاکره و دست پُر ایران برسر میز مذاکرات، علت اصلی این ماجراست این مطلب کوتاه تلاش دارد فهرست‌وار به‌ این فضاسازی‌های اخیر رسانه ای دشمن بپردازد.

پنج محور اصلی در فضاسازیهای رسانهای

علیرغم اراده جدی ایران در مذاکرات؛ طرف غربی با کمک قرارگاه رسانه‌ای خود و تحرکات رسانه‌ای برخی وادادگان و مرعوبان داخلی، تلاش دارد با ارائه روایت دلخواه خود، فضای داخل مذاکرات را به‌گونه‌ای دیگر جلوه دهد. در این جنگ روایت‌ها، " روایت‌سازی معکوس" از آنچه در حال وقوع است راهبرد اصلی غربی ها است. فهرستی از محورهای اصلی این روایت‌های وارونه عبارتند از:

  • ایران بهشدت بهمذاکره نیازمنداست

این اولین روایت آنها در روایت وارونه از واقعیت است. رسانه‌های غربی درصددند این نکته را القاء کنند که؛ اوضاع اقتصادی ایران به‌شدت وخیم است و دولت در برابر افکار عمومی قرار گرفته است و به علت فرصت کم برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به‌آزادسازی پول های بلوکه شده دارد و از آنجا که این آزادسازی، فقط با گشایش در مذاکرات شدنی نیست، ایران به ‌این مذاکرات نیاز داشته وبه شدت در این مسیر شتاب دارد. اما عدم شتاب ایران در مذاکره و حرکت معقول تیم مذاکره کننده کشورمان، این فضاسازی را کم اثر کرد.

  • جنگهراسی و برجستهسازی گزینه نظامی

در این بازی جنگ، رژیم صهیونیستی وارد میدان شده و طنز حمله به‌مراکز حساس ایران را مطرح کرده و با تحرکاتی مضحک به‌سمت معتبرسازی گزینه نظامی و جنگ‌هراسی رفتند. پاسخ‌های متناسب ایران و رزمایش کم‌نظیر و بهنگام و هوشمندانه سپاه و ارتش نیز پنبه این لاف‌های گزاف را زد.

3-- القاء غلطِ مطالبات حداکثری ایران

طرف غربی برای فرار از قدرت ایران در مذاکره درصدد است این نکته را القاء کند که ایران در مذاکرات وین به‌دنبال طرح مطالبات حداکثری از ۴+۱ است و باخواسته‌های زیاده‌خواهانه، مذاکرات را متوقف کرده و به‌سمت بن‌بست پیش می‌برد. این نیز یک روایت معکوس است. زیرا ایران هیچ‌چیز غیر از التزام طرف غربی به‌مفاد توافقات انجام شده از قبل ندارد. ایران می‌گوید؛ ما تعهدات خود را انجام داده‌ایم. اکنون نوبت طرف غربی و راستی‌آزمایی آن است.

4- القاء این گزاره که ایران وقتکُشی میکند

قدرت منطق تیم مذاکره‌کننده و پافشاری او بر حق مسلم ایران، موجب شده است که اروپا و آمریکا ایران را متهم به‌وقت‌کشی کنند. این درحالی است که قبلا مدعی شتابزدگی ایران و نیاز ما به‌مذاکره بودند. این البته حرف درستی است. ما عجله‌ای برای توافق به‌هر قیمت نداریم. ایران درپی یک توافق خوب است. البته صبر ایران نیز اندازه‌ای دارد و تن به‌مذاکرات فرسایشی نخواهد داد.

5- ایران در حال امتیازدهی بهروسیه و چین است!

گزاره‌ی دیگری که غربی‌ها و بخصوص پیاده نظام داخلی او درصدد القاء آن هستند این است که ایران دارد در دامن روسیه و چین می‌افتد! در داخل نیز گروهی از کسانی که در ۴دهه گذشته تمام تلاش‌شان برای وابستگی ایران به‌آمریکا بوده و در ۸ سال اخیر نیز کشور را برسر سازش با غرب شرطی کرده و معطل نگاه داشتند اکنون از توسعه روابط ایران با روسیه و چین و همراهی بهتر این دو کشور در مذاکرات اخیر، احساس خطر کرده‌اند.

 

 

ارسال نظرات